Ο Χρυσόστομος Μητροπάνος(συγγενής του αείμνηστου Δημήτρη Μητροπάνου) γεννήθηκε στο Καππά Καρδίτσας, όπου και έζησε μέχρι να τελειώσει το εξατάξιο Γυμνάσιο στο Φανάρι Καρδίτσας. Σπούδασε και συνεργάστηκε επί 11 χρόνια με τον Σίμωνα Καρρά, καθώς και στο Ωδείο Σκαλκώτα όπου έλαβε το δίπλωμά του από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής με άριστα, από τον αείμνηστο Λυκούργου Αγγελόπουλο.
Είναι ιδρυτικό μέλος του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής, ακούραστος εργάτης συμμετέχων στις έρευνες και τις δισκογραφικές παραγωγές του Αρχείου στην Αθήνα και στην επαρχία. Εδώ και πέντε δεκαετίες υπηρετεί την παράδοση με κάθε τρόπο, είτε οργανώνοντας εκδηλώσεις η εκπομπές, είτε τραγουδώντας. Ίσως όμως η πολυτιμότερη προσφορά του είναι η μεταλαμπάδευσή της στις νεότερες γενιές και στις χιλιάδες μαθητές του στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Παλλήνης. Πολλοί από αυτούς μάλιστα, είναι σήμερα επώνυμοι καλλιτέχνες και δεν παύουν να μνημονεύουν το όνομα του και την τύχη που είχαν να διδαχτούν από αυτόν τη θεωρία και την πράξη της παραδοσιακής μουσικής.
Στη διάρκεια της καριέρας του ο Χρυσόστομος Μητροπάνος έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους τραγουδιστές και μουσικούς, αλλά και με νέους τους οποίους καθοδηγούσε στα πρώτα τους βήματα για περισσότερα από 15 χρόνια. Είναι Διευθυντής της ορχήστρας «Θρία» του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Ασπροπύργου με έντονη καλλιτεχνική και παιδαγωγική παρουσία. Διετέλεσε επί τριετία υπεύθυνος της εκπομπής για την παραδοσιακή μουσική στην ΕΡΤ2. Δίδαξε επίσης στο Ίδρυμα Π. Ζήση όπου συμμετείχε και στο Διοικητικό Συμβούλιο. Διεύθυνε την παραδοσιακή χορωδία του Αγίου Στεφάνου Αττικής, του Λυκείου Ελληνίδων, Ραφήνας κ.ά. Εκτός από τους προσωπικούς δίσκους με θεσσαλικά τραγούδια, συμμετείχε στις δισκογραφικές παραγωγές του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής και σε πολλές άλλες όπως, με τη Δόμνα Σαμίου, το Εργαστήρι Παλιάς Μουσικής, την Ανάβαση κ.ά. φορείς.
Οι ερμηνευτικές του ικανότητές του στο τραγούδι είναι ανεπανάληπτες. Ιδιαίτερα στα αργά καθιστικά τραγούδια, λίγοι μπορούν σήμερα να συγκριθούν με αυτόν, μίας και η βαθιά γνώση στη βυζαντινή μουσική τον βοηθάει να κρατάει ακριβώς τα ιδιαίτερα μουσικά διαστήματα των εκκλησιαστικών ήχων, αναδεικνύοντας το μεγαλείο της παραδοσιακής μελωδίας.
Τι είπε ο Νίκος Μπαζιάνας,φιλόλογος – λαογράφος,για τον Χρυσόστομο Μητροπάνο:
«Γενικά στο ελληνικό τραγούδι έχουμε πολλές καλές φωνές, αντρικές και γυναικείες. Εκεί που τα πράγματα δεν είναι καθόλου ευχάριστα, είναι ο χώρος του δημοτικού τραγουδιού. Πολύ λίγοι τραγουδιστές κατόρθωσαν να μείνουν αυθεντικοί και παραδοσιακοί, με θυσία προσωπική και οικονομική ζημία. Γι αυτό και οι ωραίες φωνές που θα μπορούσαν να υπηρετήσουν την παράδοση και να την αναδείξουν, έχουν στραφεί προς είδη μουσικής που έχουν ”πέραση” στις μέρες μας και είναι πιο προβεβλημένα και πιο προσοδοφόρα. Μερικοί όμως – ελάχιστοι έστω – έχουν μείνει πιστοί στην παράδοση, δεν γοητεύτηκαν από τις σύγχρονες σειρήνες και όσο μπορούν, αντιστέκονται και προσπαθούν με δυσκολίες να διασώσουν το ήθος και το ύφος του παραδοσιακού μας τραγουδιού.
Ένας από αυτούς είναι και ο Χρυσόστομος Μητροπάνος. Άνθρωπος προικισμένος, με θεωρητική μουσική κατάρτιση, με μεράκι, καθηγητής στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης, φωνή ρωμαλέα, αυστηρή – δωρική, με ένταση πάθους, με δυνατότητες που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου είδους τραγουδιού. Έχει στο ενεργητικό του ένα μεγάλο αριθμό εμφανίσεων και ηχογραφήσεων που τον έχουν καταξιώσει στο ελληνικό κοινό. Δεν ενδίδει σε πειρασμούς, δεν αλλοιώνει, δεν ευτελίζει, δεν κακοποιεί και δεν εμπορευματοποιεί το δημοτικό τραγούδι. Το σέβεται και το προσφέρει ατόφιο, από καρδιάς, όπως το έμαθε στη γενέτειρά του από συντοπίτες μερακλήδες του παλιού καιρού».